مضرات سیگار کشیدن و قلیان برای خانمها

سیگار ،مضرات سیگار،مضرات سیگار برگ،مضرات سیگار سناتور شرابی،مضرات سیگار الکترونیکی،مضرات سیگار کشیدن،مضرات سیگار و قلیان،مضرات سیگار برای اطرافیان،مضرات سیگار برای خانمها،مضرات سیگار کنت پاور،مضرات سیگار اسی بلک،مضرات سیگار برگ،عوارض سیگار برگ،عوارض سیگار برگ،عوارض سیگار سناتور شرابی،ضرر سیگار سناتور شرابی،ضرر های سیگار سناتور شرابی،مضرات مصرف سیگار الکترونیکی

سیگار

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سیگار و مضراتش صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان را جلب کند.سیگارها، برگِ بریده یا خردکردهٔ توتون که معمولاً در کاغذ نازک پیچیده شده‌است و برای «کشیدن دود» آن به کار می‌رود. به تنها یک نخ سیگار به انگلیسی سیگارت(به انگلیسی: cigarette) می‌گویند.و در انگلیسی به آنچه در فارسی سیگار برگ می‌گوییم، سیگار(به انگلیسی: cigar) اطلاق می‌شود. طرز استفادهٔ آن این‌طور است که یک طرف آن را آتش می‌زنند، و از طرف دیگر (که معمولاً فیلتر یا مُشتوک دارد) دود را به درون ریه‌ها می‌کشند (پُک زدن). نیکوتین موجود در دود تنباکو سبب بروز حالت سرخوشی کوتاه‌مدت می‌شود. سیگارها را با پیچیدن تنباکو در کاغذ سیگار که کاغذ نازکی است درست می‌کنند، و یا، در بیشتر موارد، سیگارهای آماده دارای نام تجاری ساخت کارخانه‌های تولید سیگارت را خریداری می‌کنند. 

تاریخچه سیگار

در سال ۱۹۰۲، جیمز بیوکنن دوک شرکت دخانیات بریتانیا-آمریکا را بنیاد نهاد که در آن‌سوی اقیانوس، رقیب معتبری به نام دخانیات سلطنتی را داشت. در این زمان، که یک دهه تا تولید خودروهای فورد مدل «تی» باقی‌مانده‌بود، دوک برای نخستین بار محصولی تولید کرده‌بود که در سطح دنیا توزیع می‌شد و جهانی‌سازی سیگارت توسط وی بنیان‌گذاری شد.

مضرات سیگار برای مو ها

با تضعیف سیستم ایمنی افراد سیگاری در اثر مصرف مواد دخانی، بدن این افراد مستعد ابتلا به انواع بیماریها از جمله «لوپوس اریتماتوز» می‌شود که این بیماری می‌تواند عامل از دست دادن موها، ایجاد زخم‌ در دهان، جوش‌های پوست روی صورت، سر و دست‌ها شود.

سیگار بعد از غذا

شما بعد از صرف غذا یک نخ سیگارت روشن می‌کنید. حس چشایی و بویایی شما به علت مصرف سیگارها ضعیف شده پس درک درستی از طعم واقعی سیگارها ندارید اما احساس می‌کنید این سیگارها برایتان لذت بخش است و به آن اعتراف می‌کنید.در صورتی که احساس لذت به این دلیل است که بدن به صورت طبیعی بعد از سیر شدن در وضعیت لذت بخشی قرار گرفته است. اما فرد سیگاری فکر می‌کند این سیگارت است که باعث ایجاد لذت و سرخوشی در او شده است. در صورتی که به هیچ وجه اینچنین نیست. اتفاقا سیگارت بعد از غذا صدمات جبران ناپذیری به سیستم گوارش شما وارد می‌زند.

رابطه سیگار و آب مروارید

افراد سیگاری ‌۴٠ درصد بیش از افراد دیگر در معرض ابتلا به آب مروارید، کدر شدن عدسی چشم و ممانعت از عبور نور و در نهایت نابینایی هستند.

سیگار چه اثری بر سلامتی دارد

نیکوتین ماده شیمیایی روان‌گردان (psychoactive) اصلی موجود در سیگار، اعتیاد آور است. مصرف نیکوتین بزرگترین عامل منفرد قابل پیشگیری مرگ و میر در سطح جهان است. نیکوتین به وسیله سیگار کشیدن به درون ریه‌ها وارد می‌شود و در عرض مدت ۷ ثانیه به مغز می‌رسد. سیگارت کشیدن بیشتر از همه منجر به بیماریهای قلبی، کبدی و ریوی است. مصرف سیگارت ریسک فاکتور اصلی برای بیماری‌هایی همچون سکته قلبی، سکته مغزی، بیماریهای مزمن انسدادی ریه، شامل آمفیزم و برونشیت مزمن و سرطان (به خصوص سرطان ریه، سرطان حنجره و سرطان پانکراس) است، همچنین سیگارکشیدن می‌تواند منجر به بیماریهای عروق محیطی و پرفشاری خون شود. شروع زود هنگام سیگار کشیدن در طول زندگی و کشیدن سیگار با درجه قطران بالاتر ریسک بروز این بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. سازمان بهداشت جهانی تخمین زده که مصرف سیگار منجر به ۵٫۴ میلیون مرگ در سال ۲۰۰۴ شده‌است. و ۱۰۰ میلیون مرگ در طی دوران مصرفش در قرن بیستم. که این میزان خیلی بیشتر از مجموع تلفات ایدز، سل، تصادفات رانندگی و خودکشی‌ها است. سالانه ۱۵ هزار سیگاری در استرالیا جان خود را از دست می‌دهند و این مسئله مبلغی بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار استرالیا (معادل ۱۹ میلیارد پوند) برای دولت هزینه دربردارد. پژوهش‌های بسیاری در دنیا انجام شده که بر مضر بودن مصرف سیگارت دلالت می‌کنند. با این وجود، شرکت‌های تولید سیگارت این پژوهش‌ها را بی‌اساس و اثبات نشده می‌خوانند و به تبلیغ گسترده سیگارت در کشورهای مختلف جهان ادامه می‌دهند. در بیشتر کشورهای جهان، به جز مناطق آزاد، از سیگارت مالیات سنگینی دریافت می‌شود (تا چند برابر قیمت اولیه) و سعی می‌شود این پول خرج بهبود سلامت مردم آن کشور شود. پژوهش‌های زیادی نیز سیگارت را از عوامل اصلی سرطان می‌دانند. به‌عنوان مثال در مطالعات گسترده مشخص شده که علت اصلی سرطان ریه سیگارت است. سیگارت کشیدن موجب فرسایش مغز می‌شود و به عبارت دیگر بر حافظه، یادگیری و منطق افراد تأثیر منفی می‌گذارد و سبب کاهش قابلیت‌های شناختی می‌شود. از سوی دیگر پژوهش‌ها نشان می‌دهند که احتمال سیگارت کشیدن در افرادی که در حال تجربه اولین دوره بیماری‌های روانی هستند سه برابر بیشتر از افراد سالم است؛ این موضوع نشان می‌دهد که سیگارت احتمالاً در ابتلا به اختلالات روانی نیز نقش دارد.

مضرات سیگار های معمولی

چیزی که ما به عنوان سیگارت می شناسیم بر اساس اسناد سازمان بهداشت جهانی «سیستم تحویل نیکوتین» نامیده می شود. وقتی اسم مونوکسید کربن، استون، آرسنیک، متان و پلونیوم را با هم می شنوید فکر می کنید که در کلاس شیمی نشسته اید. اما اینجا کلاس شیمی نیست و این ها تنها تعداد کمی از ترکیبات دود سیگارهای معمولی است. بر اساس مطالعات محققان در دود سیگارهای معمولی بیش از 7٫257 ترکیب شیمایی از گروه های مختلف وجود دارد. برای مثال دود تنباکو حاوی مقدار زیادی مونوکسید کربن است که در صورت ورود به بدن از طریق استنشاق پیوند بسیار محکمی را با گلبول های قرمز خون ایجاد خواهد کرد. به همین دلیل است که افراد سیگاری معمولاً هنگام سیگارت کشیدن دچار تنگی نفس و تلاش برای بدست آوردن مقدار بیشتری اکسیژن انجام می دهند زیرا سطح اکسیژن در خونشان به شدت پایین می آید. برای کسانی که به طور مرتب سیگارت می کشند فعالیت های فیزیکی بسیار دشوار است. علاوه بر این باید همیشه به یاد داشته باشید که: دو بسته سیگارت حاوی مقادیر کشنده ای نیکوتین است. این بدان معناست که اگر کسی این مقدار سیگارت را پشت سر هم دود کند خیلی زود به آمبولانس و اورژانس نیازمند خواهد شد. مصرف هر بسته سیگارت در روز معادل 500 بار قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس برای هر سال است. بعد از استنشاق دود سیگارت، نیکوتین در کمتر از 7 ثانیه به مغز رسیده و باعث گرفتگی رگ های خونی خواهد شد و بدین ترتیب بافت های مغزی اکسیژن کافی مورد نیاز خود را دریافت نخواهند کرد.

مضرات سیگار های سبک

سیگارهای به اصطلاح «سبک» را سیگارهایی کم ضرر می دانند اما این موضوع به هیچ عنوان درست نیست. درست است که این سیگارها حاوی مقادیر کمتری نیکوتین و رزین در مقایسه با سیگارهای معمولی هستند اما مقدار این دو ماده شیمیایی معیار اصلی برای تعیین میزان مضر بودن یک سیگارت نیست. عوامل مهم تری در مضر بودن سیگارت موثرند که متاسفانه روی پاکت های سیگارت هیچ اسمی از آن ها دیده نمی شود. در سیگارهای «سبک» غلظت ترکیباتی خاص موسوم به نیتروسامین ها بسیار بالاست که به شدت سرطان زا هستند. در واقع این ترکیب نه در قطران سیگارت بلکه در خود تنباکو یافت می شود. در واقع کمپانی های تولید کننده سیگارت تنها گروهی از این مواد سرطان زا را حذف می کنند و در واقع بخش بزرگتری از این مواد به حال خود رها شده و صحبتی از آن ها به میان نمی آید. علاوه بر این، بدن یک فرد سیگاری به مقدار معینی نیکوتین در روز نیاز دارد و اگر شخص سیگاری بکشد که نسبت به سیگارهای قبلی و همیشگی مقدار نیکوتین کمتری داشته باشد عطش فرد برای دریافت مقدار کافی نیکوتین با کشیدن سیگارهای سبک اقناع نشده و مجبور است سیگارهای بیشتری بکشد تا به میزان قبلی نیکوتینی که دریافت می کرد دست یابد. به عبارت دیگر روی آوردن به سیگارهای سبک باعث بالا رفتن تعداد سیگارهای دود شده و افزایش هزینه خواهد شد در حالی که روی هم رفته مواد مضر بیشتری نسبت به سیگارهای معمولی را وارد بدن خواهند کرد.

مضرات سیگار برگ

از نکات مفید سیگارهای برگ این است که نمی توان آن ها را در خیابان دود کرده و استفاده از آن ها نشان می دهد که فرد از جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار است. بله درست است که میزان مصرف سیگارهای برگ در مقایسه با دیگر انواع سیگارها بسیار کمتر است اما هر نخ سیگارت برگ حاوی مقادیر یکسانی از تنباکو و در نتیجه مقادیر مساوی ترکیبات مضر در مقایسه با یک پاکت سیگارهای معمولی است. به عبارت دیگر کشیدن یک سیگارت برگ معادل کشیدن یک پاکت سیگارت معمولی خواهد بود. بنابراین تنها تفاوت بین سیگارهای برگ و سیگارهای معمولی این است که بین مقدار بیشتری از سم تنها با یک بار مصرف و یا مقدار کمتری سم اما با مصرف مداوم یکی را انتخاب کنید. مطالعات متعدد ثابت کرده که کشیدن سیگارهای برگ به طور گسترده باعث جهش در دی ان ای فرد شده و در واقع میزان جهش ژنتیک در نتیجه استعمال سیگارهای برگ 2٫42 برابر سیگارهای معمولی است.

مضرات سیگارهای دست پیچ